Til startsiden

Lübeck 2005

I 2005 var det duket for Byneset Songlags første utenlandstur. Den skulle gå til Nord-Tyskland, til den gamle hansebyen Lübeck.

Etter flyturen til Gardermoen og en trivelig tur med Kielferga, ble vi i Kiel hentet av buss og fikk en flott tur over de Nord-Tyske sletter i strålende vær.

Lübeck ligger ikke langt fra Østersjøen, ca. 15 km, og tett opp til grensa til det tidligere DDR. I Lübeck tok vi, ca. 35 sangere, inn på hotell Alter Speicher i byens altstadt, gamlebyen. Der skulle vi bo fra torsdag 23 juni til mandag 27 juni. Allerede første ettermiddag hadde vi guidet bytur med norsk tolk, Hilde Kristin Meisel. Vi vandret gjennom gamlebyens mange smug og trange gater og ble fortalt byens mangslungne historie.

Gamlebyen er også på Unescos verdensarvliste. Byen var jo ledende i hanseaterhandelen på 1600-1700 tallet.

Fredag formiddag ble det tid til butikkrunder. Vi måtte i alle fall kjøpe med oss litt av den berømte Lubeck-marsipanen. Noen av oss tok også en båttur på elva Trave, som omgir hele gamlebyen, en svært interessant tur.

Fredag ettermiddag gikk turen til Rothenhusen, ca 20 km fra Lübeck. Der hadde en venn av Lars Berg invitert oss til Fahrhaus, en svært gammel restaurant like ved vannet mellom Ratzeburer See og utløpet av Wakenitzelva, Fahrhaus Rothenhusen anno 1583. Her tilbrakte vi en fantastisk ettermiddag og kveld med konsert, middag og fest utover kvelden og med dans og moro inne i den varme og deilige sommernatta.

Lørdag dro vi ut til Østersjø-kysten, til Travemunde ved munningen av elva Trave. Der holdt vi konsert i St. Lorenzkirke. Da vi ankom var nettopp et nygift par kommet ut, så naturligvis ble Brudemarsj fra Lødingen spontant sunget. Sent på kveld tok en god del av kormedlemmene lokalbussen tilbake til Lübeck. En omtrent full buss, ble underholdt med Jag trodde anglarna fanns, om og om igjen, til vi var fremme. Svært tålmodig og vennlig innstilt publikum.

Søndag sang vi under gudstjeneste i Agidien kirke i gamlebyen. Det viste seg at det også var en barnedåp da. Vi ble oppfordret til å komme fram og stå i ring rundt dåpsbarnet. Veldig hyggelig stemning i kirka den søndagen.

Søndag ettermiddag var vi på en 10-11 km lang båttur på Walkenitzelva, en grenseelv mellom tidligere Vest-Tyskland og DDR. Turen endte ved restaurant, Fahrhaus som ligger på vestsida av elva. Turen var en reise i en fantastisk mangroveskog, trær og busker av alle slag hang utover og ned i elva. Det var som å seile i en vidunderlig eventyrverden.

Søndag kveld spiste vi på Schiffergesellschaft, en litt finere restaurant.

Mandag startet hjemreisen, buss -Kielferga til Oslo, der vi tilbrakte en solrik dag på Aker brygge før vi tok fly tilbake til Trondheim og Byneset.

Vi som var med hadde en fantastisk og opplevelsesrik tur.